Duże zmiany w projekcie prawa farmaceutycznego

Adam Szurpicki11 grudnia 2016Komentarze (0)

Stało się. Projekt trafił do sejmu. Wszystko co dobre, kiedyś ma swój koniec. Tempo legislacyjne się zwiększa.

Nie chciałbym sie wypowiadać na temat samych rozwiązań legislacyjnych i ich oceniać. Jednak uważam, że tak istotne ograniczenia w kwestii prowadzenia działalności aptecznej wymagają czasu i wnikliwych przemyśleń.

Wbrew pozorom nie mam na myśli wielkich sieci. W codziennej pracy rozmawiam z farmaceutami, którzy chcą uzyskać zezwolenie na prowadzenie apteki lub mają jedną aptekę i to dorobek ich życia. To o nich ustawodawca musi pomyśleć.

W zapisach projektu wszystko wygląda pięknie. Uzyskamy to, do czego od wielu lat zmierzaliśmy – apteka dla aptekarza. Nie zapominajmy, że są dzieci aptekarzy, które farmaceutami nie są. Szkoda im  tak  zwyczajnie pogodzić się z likwidacją apteki lub jej sprzedażą.  Często to dochodowe biznesy. Bywa, że spadkobiercy pomimo odmiennego wykształcenia są zaangażowani i wspierają (wyręczają) rodziców choćby w sprawach organizacyjnych, zakupowych, niekiedy w kontaktach z hurtowniami, urzędami.

Dodatkowo, farmaceuci, którzy chcą rozpocząć przygodę z tym biznesem czują niepokój. Tym bardziej, że złożyli już wnioski o zezwolenie. Przecież dostosowanie lokalu trochę trwa, a tu kompletne zamieszanie. Zmiany prawa farmaceutycznego i jeszcze ograniczenia demograficzne.

Druk nie ma numeru. 7 grudnia projekt wpłynął do Sejmu. Marszałek Sejmu skierował dnia 8 grudnia projekt ustawy do zaopiniowania przez Biuro Legislacyjne oraz Biuro Analiz Sejmowych. Nie odnalazłem w terminarzu posiedzeń grudniowych Sejmu aby był przedmiotem obrad. Czas upływa. Teraz najważniejsze zmiany wobec uprzedniego brzemiania projektu. Sporo się zmieniło:

1. Wydłużono okres wejścia w życie ustawy z 7 dni do 30.

2. Wyłączono zakres zastosowania przepisów kodeksu spółek handlowych odnośnie przekształceń spółek,

3. Umożliwiono przeniesienie zezwolenia zgodnie z art. 55 kodeksu cywilnego gdy nabywcą jest farmaceuta i adres apteki nie ulega zmianie,

4. Wprowadzono dodatkową przesłankę wygaśnięcia zezwolenia – przekształcenia w formę prawą, w której apteki już nie będzie można prowadzić,

5. Wydaje się zezwolenie jeśli liczba mieszkańców w danej gminie w przeliczeniu na jedną aptekę, wynosi co najmniej 3000 osób i odległość od miejsca planowanej lokalizacji apteki do najbliższej funkcjonującej apteki ogólnodostępnej, liczona pomiędzy wejściami do sal ekspedycyjnych aptek w linii prostej, wynosi co najmniej 500 metrów.

6. Ograniczenia z punktu 5 nie stosuje się:

a) jeżeli odległość od miejsca planowanej lokalizacji apteki do najbliżej funkcjonującej apteki, liczona pomiędzy wejściami      do sal ekspedycyjnych aptek w linii prostej, wynosi co najmniej 1000 metrów,

b) gdy z wnioskiem o udzielenie zezwolenia występuje podmiot, który nabył całą aptekę, w rozumieniu art. 55 1 ustawy Kodeks cywilny, od spadkobiercy podmiotu posiadającego zezwolenie i adres prowadzenia apteki nie ulega zmianie,

7. Nie będzie można prowadzić apteki w formie spółki komandytowej (pierwotnie dotyczyło to tylko spółki z o.o.)

8. Wydłużono do 12 miesięcy okres, w którym spadkobierca załatwi formalności – wystąpi o zmianę zezwolenia.

Nowe brzmienie projektu tutaj. Zapoznaj się z nim. Jest tam również zestawienie obecnej ilości mieszkańców przypadających na jedną apetekę w poszczególnych województwach.

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Adam Szurpicki

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radcy Prawnego Adam Szurpicki w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radcy Prawnego Adam Szurpicki Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

    Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Adam Szurpicki z siedzibą w Wrocławiu.

    Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem adamszurpicki@wp.pl

    Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: